Ny side Basert på Smart Slider

Bestill time!
Bestill gavekort!

09:30–22:00
09:30–22:00
09:30–22:00
09:30–22:00
09:30–21:00
12:30–21:00
12:30–21:00

Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Lørdag
Søndag

Play

Floating er en unik opplevelse, og er en snarvei til dyp avspenning. Der meditasjon og yoga krever at du lærer deg visse teknikker, er det her bare legge deg ned og flyte inn i total avslappning.

Prinsippet er enkelt. Du legger deg i høykonsentrert saltvann som gjør at du flyter. Vannet holder kroppstemperatur og etter kort tid kjennes det som om du svever! I vår float tank er du avsondret fra all ytre stimuli, og både hjerne og muskler får optimal hvile.

Hjernen vil nyte stillheten, og virker stressdempende. Derfor er floating også populært blant toppidrettsutøvere, kunstnere og finansmenn. På samme måte som en god natts søvn er essensielt for god helse og frigjøring av stress, har kroppen en fantastisk evne til å fornye seg selv hvis den får komme i en dypere avslapningstilstand. Floating har vært brukt i mange generasjoner og rapporter fra forskning som viser at floating har en helse-givende effekt begynner å hope seg opp.

Hva er floating?
Hvorfor floate?
Image is not available
Image is not available
Image is not available
Image is not available
Image is not available

Floating forbedrer søvn kvaliteten

Studien nevnt ovenfor rapporterte også en betydelig økning i søvnkvalitet hos deltakerne, sammenlignet med kontrollgruppen som ikke mottok en sensory deprivation tank session. Det er antydet at på grunn av mangel på eksterne forstyrrelser, frembringer floating en dyp tilstand av avslapning som kan opprettholdes, selv når en ikke flyter.

Siden dårlig søvnkvalitet og søvnmangel er knyttet til tilstander som hjertesykdom, hypertensjon, diabetes, stress og depresjon, kan floating noen ganger i måneden også være en effektiv alternativ terapi for å forebygge disse sykdommene.

- Dyp avspenning og en fin avkobling i hverdagen
- Gir økt kreativitet, konsentrasjon læringsevne og korttidshukommelse
- Øker evnen til å ta vanskelige beslutninger.
- Restitusjon etter harde treningsøkter
- Øker blodsirkulasjon, senker puls og blodtrykk
- God innvirkning på søvn og søvnproblemer
- Positiv innvirkning på: muskelsmerter, kroniske smerter, psoriasis, utmattelse, angst, depresjon, post traumatisk stress o.m.
- En kickstarter på meditasjon og mindfullness
- Et behagelig avbrekk for gravide

Floating demper stress og man oppnår en rolig og avslappet følelse i hele kroppen. Man får også økt konsentrasjon, bedrer prestasjon og læringsevne. Velvære, kreativitet og korttidshukommelsen øker også. Derfor blir floating benyttet av alt fra idrettsutøvere, finansfolk til kunstnere.

Under float får kropp og muskler hvile, og det kan lette muskel- og leddsmerter, samt at det har positiv innvirking på restitusjon. Det svært saltholdige vannet inneholder store mengder magnesium som er bra mot hudplager som psoriasis og eksem.

Og en time floating kan tilsvare opp mot 5 timers dyp søvn!

Floating kan også med stor fordel brukes sammen med annen proffesjonell behandling eller innen selvutvikling.

Floating kan forbedre kardiovaskulær helse

Floating har vist seg å sette sentralnervesystemet i en parasympatisk tilstand (motsatt av fight or flight), som er hvor kroppen din gjør det meste av sin reparasjon og regenerering. Mens dette er fordelaktig for hele kroppen din, forbedrer det også hjerte-systemet ved å øke sirkulasjonen og redusere høyt blodtrykk og hjertefrekvens. Ved å eliminere begrensningene av tyngdekraft, er kroppen din i stand til å frigjøre spenning og stress lettere og helbrede raskere.

Floating reduserer stress og angst

En studie utført på 65 sensoriske deprivasjonstank-deltakere viste en signifikant reduksjon av stress, smerte, angst og depresjon, samt økning i optimisme og generell trivsel. Emnene deltok i 12 flyt i løpet av 7 uker, noe som tyder på at 1-2 flyt per uke er nok til å oppleve de psykiske fordelene ved sensorisk deprivasjon.

Floating lindrer fysisk smerte

Siden floating tanker inneholder en høy konsentrasjon av magnesium (som er naturens egen sinn og muskelavslapper), har de vist seg å hjelpe til med fysiske helseproblemer, som kronisk smerte, betennelse, migrene, hypertensjon, muskelspenning, fibromyalgi, leddgikt, migrene og psykiske lidelser.

Takket være deres evne til å lette muskelsmerter og spenninger, er floating i magnesiumtanker også gunstig for idrettsutøvere og kroppsbyggere. (høres ikke det ut som en fin etter-trenings belønning?)

Floating øker oppmerksomt nærvær (Mindfulness) og bevisstheten

Noen personer har også rapportert å oppleve endrede tilstander av bevissthet mens de flyter, noe som fører til økt oppmerksomhet, bevissthet og mottakelighet i deres daglige liv etter flyte-økter.

En annen studie gjort på fordelene med magnesiumtanker bekreftet lignende beroligende resultater, med deltakere som viste økt grad av avslapning og til og med følelser av eufori.

Avslappet ... sikkert. Men euforisk? Hvordan virker det?

Floating, hjernebløger og eufori

Floating utløser en dyp avslapningsrespons, slik at hjernen din kan operere med en betydelig redusert frekvens, noe som gjør at du kan komme inn i et rike av avslapning, ro og kreativitet, også kjent som theta-tilstanden.

Ditt sentralnervesystem avgir hjernebølger (også kalt nevrale svingninger). Hjernebølgeaktivitet måles visuelt ved hjelp av et system som kalles elektroencefalografi, eller EEG. De fem hovedfrekvens hjernebølgene er beta, alfa, theta, delta og gamma.

I din våkne tilstand opererer hjernen din i beta-tilstanden (fra 13hz til 30hz i frekvens). Beta-tilstanden er den stabiliserte, oppmerksomme mentale tilstanden som de fleste av oss opererer med i det daglige livet.

På den annen side oppnås denne theta-tilstanden som når man flyter (måles i en frekvens på 4hz til 8hz) når kroppen din går inn i en tilstand av lett søvn og akutt avslapning. Theta hjernebølger er også aktive under REM søvn (rapid eye movement søvn), hypnose, og kan også oppleves under meditasjon.

Det er antydet at i theta-tilstanden grenser kroppen din på bevisste og underbevisste tanker, noe som kan være grunnen til at folk rapporterer endringer i deres bevissthet og kreativitet. Faktisk har noen forskere og psykologer anerkjent at en økt i en sensorisk deprivasjonstank er et kraftig verktøy for å få tilgang til kraften i ditt underbevisste sinn og for å fremme åndelig helbredelse og vekst.

I tillegg til fordelene nevnt ovenfor blir også sensoriske deprivasjonstanker utforsket som en levedyktig behandling for de som har angstrelaterte tilstander, som posttraumatisk stresslidelse. Mens årsaken til å søke etter alternative terapier vil variere for hver person, synes responsen på sensorisk deprivasjonstanker å være konsekvent blant hver person som prøver det: lykksalig oppdrift.

Forbedrer søvn kvaliteten
Reduserer stress og angst
Forbedre kardiovaskulær helse
Lindrer fysisk smerte
Øker oppmerksomt, nærvær
og bevisstheten

SLIK FLOATER DU
Start med en skikkelig dusj. Få av all sminke og pass på at du ikke har såpe på kroppen eller i håret når du går inn i tanken.

Tørk bare ansiktet før du legger deg rolig ned i vannet.

Beveg deg rolig og unngå å klø deg i pannen slik at du ikke får salt i øynene. Alle får en ansikts klut med inn og det henger en flaske rent vann i tanken vis uhellet skulle være ute.

Slapp helt av i nakken. Du kan stole på at hodet flyter. Test forskjellige posisjoner for armene dersom du kjenner deg stiv. Vi har også nakkeputer tilgjengelig om du ønsker det.

Når du føler deg klar, kan du skru av lyset.

Nyt stillheten og følelsen av pausen fra hverdagen.

Når timen er over vil en behagelig låt vekke deg, og lyset utenfor tanken slås på.

Avslutt med en rolig dusj, og kjenn på den behagelige følelsen du har i kroppen.

HVORDAN FLOATER JEG?

VÅRE FLYTETIPS
- Fokuser på pusten under floaten.
- Slapp godt av i nakken.
- Dusj i litt kaldere vann en vanlig før du legger deg i vannet.
- Ta gjerne med din egne guidede mediatsjon, eller musikken som gjør at du kobler ut.

Du vil bli tatt imot av en av våre resepsjonister som gir deg en gjennomgang og tips hvis det er første gang du floater hos oss. Etter det kan du ta deg en dusj, og legge deg i det varme vannet og slappe av. Når du føler deg komfortabel, kan du strekke ut hånden og skru av lyset.Når floaten er over vil du høre rolig musikk som er et signal på at timen er over, og at det er klart for å dusje av seg saltvannet.

Nei, det trenger du ikke. Vi har håndklær, såpe, sjampo, balsam, øreplugger, hårføner og sminkefjerner. Noen foretrekker å ta ut kontaktlinsene under floaten. Da kan det være fint å ha med beholder til disse. Man floater uten badetøy for å unngå ekstra sensoriske inntrykk, slik som at strikken strammer.

Ja, det kan du. Det kan være en befriende følelse å slappe av i alle musklene i kroppen som hele tiden jobber litt ekstra når man er gravid. Vi anbefaler ikke å floate helt i slutten av graviditeten, da det kan være vanskelig å finne en behagelig stilling. Heller ikke i første termin om man har hatt kompliserte svangerskap tidligere. Det er ikke noe fare forbundet med floating og graviditet, men vi liker å være på den sikre siden. Om du er i tvil kan du kontakte fastlegen din.

Ja, absolutt. Vannet blir sirkulert, filtrert og UV-belyst tre ganger mellom hver kunde. Den høye andelen av salt i floatingtanken og små mengder hydroperoksid hindrer også bakterievekst. pH og alkilinitet måles daglig.

Du bør ikke spise eller drikke kaffe like før du floater. Å være sulten er heller ikke å anbefale. Et lett måltid ca 90 minutter før og et toalettbesøk like før kan være lurt. Du bør ikke barbere deg eller vokse deg samme dag. Har du små sår har vi vaseline du kan smøre på slik at saltet ikke irriterer huden. Har du farget håret bør du vente 3-4 dager før du floater. Du kan ikke floate under menstrasjon.

Når du booker en time hos oss har vi satt av 75 minutter bare til deg. Da regner vi at du har 60 minutter i vannet, og 15 minutter til dusjing og til å gjøre deg klar før og etter floaten. Om du ønsker mer tid til dusjing er det bare å gi beskjed på forhånd slik at vi kan stille inn tiden på selve floaten. Hvis du ønsker lenger tid i tanken er det mulighet til å booke flere timer på rad.

Ja, du kan ta med telefon, mp3-spiller eller datamaskin som du kan koble til med vanlig hodetelefonutgang. Vi har også egne tilpassede spillelister for floating, avslapning og meditasjon. Mange synes det er fint å høre innleste notater, for eksempel før en eksamen. Hvis du vil høre musikk anbefaler vi rolig og langsom musikk.

Vi bruker epsomsalt. Det er hele 470 kilo salt i tanken, noe som gjør det saltere enn Dødehavet. Etter en float vil du kjenne deg veldig myk i huden, og avslappet i muskler. Epsomsaltet har mange helsefordeler som du kan lese om på sidene til Ullevålkiropraktor Klinikk og på Balanse i Hverdagen.

De fleste klarer å slappe av i kroppen, det går mer eller mindre av seg selv når en ligger der.

Men i begynnelsen kan det være litt uvant å slappe fullstendig av i nakken og lene hodet helt tilbake. Vi har egne puter du kan ta med deg hvis du foretrekker det. Mange liker å floate når de har noen viktige avgjørelser foran seg, eller bare for å sortere tanker. Når man flyter og er i tilnærmet vektløs tilstand, får man mye større fokus. Mange opplever at de blir mer kreative, synes det er lettere å tenke klart og ta beslutninger.

VANLIGE SPØRSMÅL
Er vannet rent?
Hva skjer når jeg kommer til bestilt time?
Er det noe jeg bør forberede?
Kan jeg floate hvis jeg er gravid?
Hva skjer hvis jeg ikke klarer å slappe av?
Trenger jeg å ta med noe?
Kan jeg høre musikk eller innleste notater?
Hvor lenge varer en time?
Saltet i vannet?

*Trykk på spørsmålet... få svar!

Har du sørsmål du ikke finner her?
Kontakt oss på "Live Chat" eller Facebook

De senere årene er floating flere ganger blitt gjenstand for vitenskaplige undersøkelser.

Floating omtales i akademia som “Restricted Environmental Stimulation Therapy” – eller bare REST.

I ulike vitenskaplige undersøkelser har REST-terapi vist å ha en rekke positive effekter, herunder:

å kunne redusere blodtrykk og kortisolnivåer
behandle og redusere stress (funn som også ble støttet i denne undersøkelsen)
bidra til å behandle avhengighet
behandle insomnia (søvnløshet)
behandle hodesmerter
bidra positivt i behandlingen av revmatisme
redusere kroniske smertelidelser og
forbedre idrettsprestasjoner.

I en pågående undersøkelse viser også REST-terapi positive indikasjoner i forhold til å hjelpe i behandlingen av fibromyalgi.

I en studie i 1997 som omfattet mer enn 1000 deltakere, oppga over 90% av de spurte at de hadde opplevd REST-terapien som dypt avslappende.

Men har REST – eller floating som det gjerne kalles på folkemunne – kun positive helsevirkninger? Nei, sier amerikansk forskning – som også viser at REST-terapi kan forsterke visuelle signaler til hjernen i tiden etterpå, samt øke kreativiteten til deltakerne (funn fra relaterte undersøkelser her og her).

VITENSKAPLIGE STUDIER AV FLOATING
Slider

Bestill time!
Hva kan PandoraStar lysterapi brukes til?

- Læring
- Kognitiv forbedring
- Kreativ visualisering
- Selvhypnose
- Personlig utvikling
- Bevisst drømming
- Fjernvisning
- Shamanisk reise

- Dyp meditasjon
- Avslapning
- Velvære
- Stressmestring
- Angstreduksjon
- Depresjonsbehandling
- Søvnforbedring

Play
Play
Play
Slider

Slider
Slider